Powered By Blogger

Ahad, 31 Mei 2020

aku dan pengalamanku

Aku masih lagi terkenang saat aku buat pertama kali bergelar guru,pada tahun 1990 aku ditawarkan oleh pihak PPD Manjung untuk menjadi guru ganti kepada seorang guru yang cuti bersalin di SK Dato Ishak, Teluk Muroh, Lumut selama 45 hari.
Di sekolah ini aku diarahkan oleh guru besar mengajar bahasa Melayu dan matematik untuk kelas tahun 2. Al maklum sebagai orang baru, memang pengawalan kelas menjadi satu yang merumitkan, hasilnya kelas yang aku ajar menjadi bising dengan bunyi hiruk pikuk murid-murid dalam kelas tersebut.
    Nak jadi cerita, Guru Besar lalu di tepi kelas aku, beliau masuk dan terus memanggil murid-murid yang bising dan terus merotan mereka dengan rotan yang dipegangnya. Aku terpaku sebab murid2 tu dirotan di hadapan aku, nampak sangat Guru Besar tu macam x puas hati dengan pengurusan kelas aku, 
   Tapi yang paling mengejutkan ialah apabila ada bapa murid tersebut yang tiba-tiba datang dan sound aku kerana melihat ada kesan rotan di anggota badan anaknya, sebab dia ingat aku yang rotan anaknya, aku lekas-lekas menafikan dan memberitahu bahawa yang merotannya ialah Guru Besar. Aku nampak bapa murid itu terus menuju ke pejabat dan aku tak tahu apa yang berlaku selepas itu, tapi satu pengalaman yang aku x boleh lupakan ialah sikap Guru Besar tu yang marah guru2nya di khalayak ramai, walaupun ada murid2 di tempat itu.
                                                                                                     bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan